دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۱۵

دکتر مجید خلقی: بخشی از وضعیت بحران آب کشور به عهده دانشگاهیان است/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های محلی برای حل مشکل آبی

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۹ کد : ۲۲۱۳۸ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۵۷۵
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: استاد و دانش‌آموخته دانشگاه تهران گفت: بخشی از وضعیت بحران آب کشور به عهده دانشگاهیان است و در قالب اکثر پروژه‌های عمرانی، آبی و سد‌سازی دانشگاهیان به صورت مستقیم و مشاوره‌ای کار کردند و متأسفانه کارهای منجر به شکست رخ داد.
دکتر مجید خلقی: بخشی از وضعیت بحران آب کشور به عهده دانشگاهیان است/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های محلی برای حل مشکل آبی

دکتر مجید خلقی، استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران در ششمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «نگاه به گذشته، حرکت به آینده، آب کشور»، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی بعد از اتمام جنگ جهانی، شروع به کارهای زیربنایی و زیر ساختاری کردند درصورتی‌که نقطه‌ضعف بزرگ ایران در توسعه کشور در دهه ۴۰، عدم ایجاد زیرساخت‌ها بود. در زمینه آب، فقط سرعت توسعه برایمان مهم بود.

او با بیان اینکه با وجود شرایط خوب، زیرساخت مناسب را نداشتیم، افزود: از اواخر دهه ۶۰ دهه معروف به سازندگی آغاز شد. با سرعت چندین برابر نسبت به دوره قبل در یک فضای فراموش شده زیرساخت‌ها و عدم بررسی وضعیت آینده رشد ناگهانی جمعیت، توسعه کشاورزی صنعتی شهری، احداث سدهای متعدد و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی اتفاق افتاد.

استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی افزود: در این دوره فقط سرعت مهم بود و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب باعث شکست سدهای متعدد، شکست طرح‌های انتقال بین‌حوزه‌ای، خسارت به بدنه محیط‌زیست کشور و سفره‌های زیرزمینی شد و بسیاری از سدها آبی در آنها نبود، یعنی آنها سدهای سفارشی بودند.

خلقی نیم‌نگاهی به تجارب خارجی‌ها در بازه زمانی ۳۰ سال اخیر انداخت و گفت: ساختار اقلیمی استرالیا و آمریکا با کشور ما یکی است و تجارب آنها حائز اهمیت می‌باشد. به گفته آنها پیش از دعوت مردم به کشورشان، دولت پروژه تأمین آب را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی انجام می‌دهد و آب موردنیاز مردم تأمین می‌شود.

دانشگاهیان مقصر بحران آب کشور هستند؟

دانش‌آموخته دانشگاه تهران در ادامه عدم توجه به مهارت ورزی و فقط تولید مدرک، عدم توجه به پژوهش‌های مسئله‌محور و کاربردی توسط دانشگاه و فاصله اکثر هیئت علمی و دانش‌آموختگان با توان حل مسئله واقعی در آموزش را از جمله مشکلات دانشگاه در حوزه آب مطرح کرد.

خلقی افزود: بخشی از وضعیت بحران آب کشور به عهده دانشگاهیان است و در قالب اکثر پروژه‌های عمرانی، آبی و سدسازی دانشگاهیان به‌صورت مستقیم و مشاوره‌ای کار کردند، نظر دادند اما متأسفانه کارهای منجر به شکست رخ داد.

او بیان اینکه اوضاع‌واحوال آبی کشور در سال ۱۴۰۰ اصلاً مناسب نیست، گفت: بحران آب اگر در اولویت اول کشور بود، برای زیرساخت‌های آن اعتبارات خوبی را در نظر می‌گرفتند اما کارهایی بدون مطالعات درست و با سرعت در حال انجام است.

استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی افزود: یکی از مشکلات ما، عدم استقلال بخش اجرایی آب در پروژه‌های خود، تغییر اقلیم و عدم اعلام کفایت سدسازی و انتقال بین‌حوزه‌ای است. در دوره سازندگی وقتی به دنبال سدسازی بودیم، دنیا کاملاً بر خلاف ما کار می‌کرد و به دنبال زیرساخت‌های خود بود.

خلقی، راه‌حل محلی برای تأمین آب را کفایت سدسازی و کفایت انتقال بین حوزه عنوان کرد و بیان داشت: با کمک وزارت نیرو و کارشناسان به دنبال راه‌حل محلی هستیم، یعنی در همان شهر از ظرفیت‌های خود همان منطقه استفاده کنیم.

او خاطرنشان کرد: رویکرد ذخیره‌ای سفره‌های زیرزمینی دیگر راهکار است و در صورت نبود آب زیرزمینی از پسماندهای آن برای مصارف دیگر از جمله صنعت استفاده کنیم. تعادل بخشی و مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی، اکتشاف و شناسایی پتانسیل آب در سازنده‌های کربنات و غیر کربنات و استفاده از دانش‌آموختگان جدید و تجارب آنها در دانشگاه برخی دیگر از راهکارهای من است.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای موفقیت، مهم‌ترین مقوله استقلال است و کار کارشناسی هم باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: استعدادهای خوبی در نسل جدید و قدیم در کشور وجود دارد و در شرایط فعلی با همدلی و همکاری می‌توانیم مشکل آب کشور را حل کنیم.

ششمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «نگاه به گذشته، حرکت به آینده آب کشور» به همت «دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان» اداره کل روابط عمومی دانشگاه تهران با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (مدیر پنل)، و با سخنرانی آقایان دکتر مجید خلقی، استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران‌‌‌‌‌‌‌؛ دکتر فرزاد غلامی، استادیار دانشکده و علوم اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و مهندس مهدی باقری گاوکش، پژوهشگر و کارشناس ارشد مهندسی منابع آب و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد.

 

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست ششم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.