دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۱۹

دکتر بهزاد عمران‌زاده: دولت نیازهای مسکن هر منطقه را بررسی کند/ دولت و مردم برای شهر ایرانی اسلامی تلاش کنند

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۹ کد : ۲۲۷۶۴ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۶۸۱
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموخته دانشگاه تهران گفت: دولت باید هوشمندانه عمل کند و نیازهای مسکن هر شهر را بررسی کند و باتوجه‌به ظرفیت‌های فرهنگی اقدامات لازم انجام شود
دکتر بهزاد عمران‌زاده: دولت نیازهای مسکن هر منطقه را بررسی کند/ دولت و مردم برای شهر ایرانی اسلامی تلاش کنند

دکتر بهزاد عمران‌زاده، معاون پژوهشی پژوهشکده صدر و اندیشکده شهر اسلامی ایرانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانش‌آموختة دانشگاه تهران در هفتمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «هوشمندسازی، معماری اسلامی-ایرانی و اقتصاد مسکن»، به هویت اسلامی ایرانی در تولید و تأمین مسکن اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات امروزی ما به ۸۰ سال پیش بازمی‌گردد که طی سیاست‌های نادرست اقتصادی و فرهنگی و تمرکزگرایی شدید در شهرها و سیر مهاجرت‌ها، شهرنشینی از شهرسازی جلو بوده است.
او افزود: وقتی از مسکن صحبت می‌شود، عموماً جنبه‌های مهندسی و اقتصادی مدنظر است و از ابعاد فرهنگی و هویتی غافل هستیم. هر چیزی که در اجتماع شکل می‌گیرد باید ارتباط وسیعی بافرهنگ داشته باشد. فرهنگ، هویت را شکل می‌دهد.
معاون پژوهشی پژوهشکده صدر و اندیشکده شهر اسلامی ایرانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: در بحث هویت دو مؤلفه اسلامیت و ایرانیت مدنظر است. اگر به هر نحوی در اقدامات خود این مؤلفه‌ها را در نظر نگیریم، دچار گسیختگی فرهنگی می‌شویم. معماری و شهرسازی ما عامل انتقال فرهنگ و هویت باید باشد که در اصل این‌گونه نیست.
عمران‌زاده تصریح کرد: باید به مقوله مسکن توجه کنیم که برای چه افرادی ساخته می‌شود و نیازهای روحی، روانی و معنوی آنها چیست. اگر به ویژگی‌های فرهنگی افراد توجه نشود، دچار مشکلات فرهنگی و اجتماعی عدیده‌ای می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی فرهنگی و اجتماعی که در تولید مسکن باید موردتوجه قرار گیرد، به جز بُعد مهندسی باید به بعدهای هویتی و فرهنگی هم توجه شود.
او به ویژگی‌های معماری اسلامی - ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: آرامش، درون‌گرایی، مرکزیت عناصر فرهنگی، رعایت سلسله‌مراتب فضایی، محله محوری، نمادگرایی معناگرا، حفظ حریم‌های فضایی، آرایه‌های مفهومی از جمله این ویژگی‌هاست.
دانش‌آموخته دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه وضع ما چگونه است؟ گفت: با نگاه به اطراف خود مشاهده می‌شود که ساختار و هویت‌های منطقه‌ای از بین رفته است، مدگرایی و ازخودبیگانگی در طراحی معماری مسکن دچار شده‌ایم، تقلیل مفهوم خانه به خوابگاه و سرپناه، غلبه تفکر شهر ماشین محور و عدم نمود شاخصه‌ها و نمادهای هویت اسلامی از مسائلی است که اتفاق افتاده است.
عمران زاده افزود: وقتی سیاست‌های کلی نظام، قانون اساسی، اسناد کلان، قوانین برنامه توسعه پنج‌ساله، قوانین عادی و سایر مقررات بررسی می‌شود، به موضوعات تولید انبوه مسکن با محوریت نیازمندان و به رعایت اصول معماری و شهرسازی اسلامی تاکید شده است اما در عمل این‌گونه نیست و دچار یک شهری عاری از هویت‌های فرهنگی شده‌ایم.
او خاطرنشان کرد: به‌طورکلی عدم امتداد منطقی سیاست‌های کلی در قوانین و برنامه‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط، تغییر سیاست‌های کلی دولت‌ها با تغییر دولت مردان و بنابراین عدم توجه بر اهتمام به اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی ابلاغی، فقدان ضمانت اجرایی برای قوانین موجود و مرتبط و عدم امتداد عینی آنها در آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط تدوینی، شتاب‌زدگی دولت و طرح جامع مسکن و حذف کمیته‌ها از جمله مواردی است که ما را دچار وضع کنونی کرده است.
معاون پژوهشی پژوهشکده صدر و اندیشکده شهر اسلامی ایرانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) به ارائه راه‌حل‌های مطلوب پرداخت و گفت: ایجاد کارگروه و کمیته مستقل دائمی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی ذیل شورای‌عالی معماری، ایجاد کارگروه و تدوین آئین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید و تأمین مسکن با مشارکت اساتید و نخبگان متعهد به رویکرد اسلامی ایرانی برخی از راهکارهای مناسب است. در مجموع با امکان‌های دولت از جمله زمین، تسهیلات، مجوز و تعیین مقررات و امکان‌های عمومی و مردمی از جمله سرمایه‌گذاران، تعاونی‌های مسکن و کارخانه‌های تولید مصالح برخی دیگر از راهکارهاست.
عمران‌زاده بیان داشت: دولت باید هوشمندانه عمل کند و نیازهای مسکن هر شهر را بررسی کند و باتوجه‌به ظرفیت‌های فرهنگی اقدامات لازم انجام شود. شتاب‌زدگی در دولت و عدم توجه به زحمات متخصصان معماری و شهرسازی در ۴۰ سال اخیر، کاری از پیش نمی‌برد. باید حرف‌هایمان را به میدان عمل نزدیک‌تر کنیم. دولت برای اقدام جدی باید افرادی که تخصصی در زمینه معماری ایرانی اسلامی ندارند، حذف کند.

هفتمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «هوشمندسازی، معماری اسلامی-ایرانی و اقتصاد مسکن» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر امین فرجی، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، دکتر بهزاد عمران‌زاده، معاون پژوهشی پژوهشکده صدر و اندیشکده شهر اسلامی - ایرانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانش‌آموخته دانشگاه تهران و آقای علی‌اصغر ربیعی، کارشناس و پژوهشگر اقتصاد عمران و مسکن و دانش‌آموخته دانشگاه تهران به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: شهر اسلامی معماری اسلامی اسلامی ایرانی دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست هفتم شهر هوشمند


( ۳ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.