دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۳۵

دکتر علی نوری قراحسنلو: بهینه‌سازی سیستم‌ها مستلزم افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات است

۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۶ کد : ۲۴۱۲۰ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۳۰
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: بهینه‌سازی سیستم‌ها را مستلزم افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات دانست.
دکتر علی نوری قراحسنلو: بهینه‌سازی سیستم‌ها مستلزم افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات است

دکتر علی نوری قراحسنلو، دانشیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در سیزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «یادگیری زیستن با سیستم پیچیده: حلقۀ گمشده در صنعت»، با اشاره به مفاهیم ارزش در تولید، گفت: ارزش از دید مشتری تعریف می‌شود و نه آن چیزی که ما تعریف می‌کنیم.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران ادامه داد: اگر جریان ارزش در نظر گرفته شود، به عنوان زنجیره‌ای تعریف‌شده که از یک سمت درخواست را از مشتری دریافت کرده پس از انجام یکسری پروسه بروی مواد اولیه (و یا کار دریافتی) از سوی دیگر محصول مورد نظر را تحویل مشتری می‌دهد.

دکتر نوری قراحسنلو بیان داشت: پروسه‌هایی که در این زنجیره انجام می‌شود، دارای کانال‌های ارتباطی متفاوت است که بخش به بخش بر روی کار انجام می‌شود و یک ارزش تحویل مشتری می‌شود. برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه را داشته باشیم، باید سرعت، کیفیت و جریان تولید بهینه‌شده باشد که تحقق آن نیازمند ابزارهای خاص خود است.

دانشیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره ) قزوین در بخش دیگر سخنانش به مزایای استفاده از VSM در سیستم‌های مدیریتی و صنعتی اشاره کرد و گفت: VSM به عنوان نگاشت جریان ارزش ترجمه شده و از جمله ابزارهای شناسایی اتلافات در جریان ارزش می‌باشد. VSM نقشه‌ای ساده از جریان ارزش است که با مجموعه‌ای از ایکون‌های از پیش تعریف شده و استاندارد در یک صفحه کاغذ (معمولاً A3) با مداد توسط یک گروه ترسیم می‌شود. این نقشه حاوی سه دسته اطلاعات اصلی شامل نحوه جریان اطلاعات و ارتباطات، جریان تولید محصول (اطلاعات هر مرحله از تولید) و خط زمان (حاوی زمان انجام هر مرحله و زمان‌های بین هر مرحله) است.
‌‌‌‌وی افزود: VSM به ما یک دید سیستمی می‌دهد که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. VSM بر خلاف جریان پیچیده‌ای از سیستم‌ها، با استفاده از نمادهای خیلی ساده، یک نقشه‌ای برای مدیریت ارائه می‌دهد که به راحتی همه بتوانند برای آن نظر دهند و برای همه قابل درک شود.

دکتر نوری قراحسنلو افزود: در این سیستم اعداد و ارقام هم وارد می‌شود و بر این اساس که قابل ادراک برای همه است، صحبت می‌شود. یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های VSM، این است که به راحتی می‌توان در یک بستر ساده آن را پیاده‌سازی کرد و نیازی به نرم‌افزار پیچیده ندارد.

او خاطرنشان کرد: VSM یک هم‌افزایی سیستمی ایجاد می‌کند که همه در آن دخیل هستند و تولید آن متعلق به همه است. VSM در دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته برای فرایند تولیدی و یک دسته برای فرایندهای خدماتی هستند.

سیزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «یادگیری زیستن با سیستم پیچیده: حلقۀ گمشده در صنعت» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر عباس برآبادی، استاد دپارتمان فناوری و ایمنی دانشگاه ترومسو، دانشگاه قطب شمال نروژ (وایتی) و استاد وابسته در مرکز دانشگاه سوالبارد نروژ و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر علی نوری قراحسنلو، دانشیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه به صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: نشست سیزدهم دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.