دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۳۶

دکتر احد فرامرز قراملکی: دانشگاه تعامل بین اخلاق و پژوهش را ایجاد کند/ صنعت نیازمند پژوهش در اخلاق حرفه‌ای است

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۴۳۳۱ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۳۰۴
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: دانشگاه می‌تواند به عنوان یک کانون، تعامل دو سویه اخلاق و پژوهش را ایجاد کند که از طریق دانشگاهیان و در محیط دانشگاه این موضوع عملی می‌شود.
دکتر احد فرامرز قراملکی: دانشگاه تعامل بین اخلاق و پژوهش را ایجاد کند/ صنعت نیازمند پژوهش در اخلاق حرفه‌ای است

دکتر احد فرامرز قراملکی، استاد گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در چهاردهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «پژوهش و اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه»، گفت: پژوهش و اخلاق حرفه‌ای یک نسبت دوسویه دارد. از طرفی پژوهش چه در رویکرد فردگرایانه و چه در رویکرد سیستمی در جای جای خود نیاز به اخلاق حرفه‌ای دارد.
او افزود: در تمامی فرایند پژوهش نیاز به اخلاق حرفه‌ای داریم و اخلاق حرفه‌ای کمک‌کننده پژوهش است. اخلاق حرفه‌ای در خدمت پژوهش قرار می‌گیرد و پژوهش نیازهای اخلاقی خود را در فرایند پژوهشی و پژوهشگر درمی‌یابد.
قراملکی بیان داشت: اخلاق حرفه‌ای در کشور به شدت به پژوهش‌های روش‌مند و نظام‌مندی نیاز دارد که بتواند پاسخ پیدا کند.
استاد گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی ادامه داد: در مسائل اخلاق حرفه‌ای به نحو شرمساری عقب مانده‌ایم. بحث پژوهش و اخلاق حرفه‌ای یک ارتباط دو سویه را ایجاد کرده که باهم پیوستگی ندارند. دانشگاه می‌تواند به عنوان یک کانون، تعامل دو سویه اخلاق و پژوهش را ایجاد کند که از طریق دانشگاهیان و در محیط دانشگاه این موضوع عملی می‌شود.
قراملکی گفت: صنعت نیازمند پژوهش در اخلاق حرفه‌ای است. وظیفه دانشگاه است که بتواند نیازهای پژوهشی اخلاق حرفه‌ای را برای مدیران و سیاست‌گذاران نشان دهد و آن‌ها را ترغیب کنند که از پژوهشگران دانشگاه استفاده کنند.
دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران با طرح سوالی مبنی بر اینکه دانشگاه به مسوولیت‌های اخلاقی خود در پاسخگو بودن به نیازهای پژوهشی چقدر عمل کرده است، عنوان کرد: این نیازها پنهان است و مورد توجه ما قرار نگرفته، به همین دلیل گسیختگی بین دانشگاه و سازمان‌ها ایجاد شده است. دانشگاه باید اساتید و نیروهای خود را به میدان بیاورد.
او افزود: تمام تلاش اخلاق حرفه‌ای این است که پیش‌بینی‌پذیری را در سازمان پیاده کند. برای اخلاق سازمانی چهار مدل شامل عملیاتی اجرایی، سیستمی‌نگر، راهبردی و تعامل بین سه رویکرد است. طبق مدل تلفیقی، دانشگاه برای رشد اخلاقی خود سه برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌دهد.
دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر مدل تلفیقی برای رشد اخلاقی داشته باشیم، می‌توانیم از همه ظرفیت رویکردهای فوق استفاده کنیم.

چهاردهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «پژوهش و اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتراحد فرامرز قراملکی، استاد گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر هادی مرادی، دانشیار و مدیر گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلیدواژه‌ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست چهاردهم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.