دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۳۸

دکتر سید محمد میرکمالی: سازمان آموزش‌وپرورش نافع باید از معلمان نافع برخوردار باشد/ مدرسه، دانش‌آموز را نقش‌پذیر تربیت می‌کند

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۹ کد : ۲۴۷۵۴ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۱۳۱
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: معلمان نافع کاملاً با تعلیم‌وتربیت آشنا و متخصص هستند و می‌توانند در رشته مورد تدریس خود کاملاً مسلط باشند؛ اگر معلم نافع وجود داشته باشد، مدرسه نافع هم به‌تبع آن ایجاد می‌شود.
دکتر سید محمد میرکمالی: سازمان آموزش‌وپرورش نافع باید از معلمان نافع برخوردار باشد/ مدرسه، دانش‌آموز را نقش‌پذیر تربیت می‌کند

دکتر سید محمد میرکمالی، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در پانزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آموزش و پژوهش نافع» گفت: آموزش‌وپرورش یعنی فراهم‌کردن زمینه‌ها، فرصت‌ها و انگیزش‌ها با استفاده از منابع و امکانات، روش‌های تدریس، قوانین یادگیری و اصول روان‌شناسی تربیتی به‌منظور شکل‌گیری دانش، نگرش، رفتار و شخصیت مطلوب و پرورش و شکوفایی استعدادها. کلمه نافع هم در فرهنگ اسلامی و روایات به معنی کار، رشته، حرفه و علمی است که برای دانش‌آموز، دانشجو و آموزش‌وپرورش و جامعه مفید باشد، نیازها را تأمین کند و مشکلات را حل کند و موجب سعادت فرد و جامعه شود.

او افزود: اگر در قالب آموزش، نیازهای فرد و انسانیت او و قابلیت‌هایش در نظر گرفته شود و در راستای پرورش آن‌ها برنامه‌ریزی و پیش رود یعنی به آموزش‌وپرورش نافع نزدیک می‌شویم. آموزش‌وپرورش سیستمی است که فرایند انسان‌سازی در آن انجام می‌گیرد. درون‌داد این سیستم انسان، فرایند یا میان‌داد آن انسان و برونداد آن نیز انسان پرورده است. جالب این است که پیامدهای آن نیز به جامعه یا انسان‌ها برمی‌گردد.

استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ادامه داد: باید انسان شناخته شود، از این جهت وقتی انسانی متولد می‌شود با خودش پتانسیل و امکاناتی را همراه دارد و آموزش‌وپرورش این استعداد و توانمندی‌ها را باید پرورش دهد و زمینه بروز آن را فراهم کند.

میرکمالی تصریح کرد: انسان قابلیت یادگیری دارد و یکی از و ویژگی‌های متمایزکننده او با دیگر موجودات است. اصل تربیت انسان در تفاوت‌های خلقت اوست که در آموزش‌وپرورش باید موردتوجه قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: خانواده به‌عنوان یک رکن تعلیم‌وتربیت باید موردتوجه قرار گیرد. خانواده مرکز پرورش قابلیت‌ها و یادگیری‌های اولیه است. یادگیری‌های اولیه بنیان نگرش‌ها، شخصیت، عواطف، احساسات و روان را می‌سازد. آموزش‌وپرورش نافع سیستمی همکاری‌جویانه است که با کمک، هماهنگی و مشارکت خانواده به تعلیم‌وتربیت انسان‌ها می‌پردازد. جدایی بین خانه و مدرسه امکان‌پذیر نیست و هر آموزش و تربیتی بدون همکاری و تأیید دو نهاد خنثی یا مخرب است و سبب دوگانگی، نفاق و تعارض در فرد تحت آموزش قرار می‌گیرد.

دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران بیان داشت: مدرسه جایگاه شکوفایی استعدادها و تأمین نیازهاست. یکی از بزرگ‌ترین و نادرترین یافته‌های بشر در قرن قبل در امر آموزش‌وپرورش در دنیا احداث مدارس راهنمایی تحصیلی بوده است. مدرسه جایی است که قابلیت‌های انسان‌ها باید شناخته و پرورش یابد. شناخت و پرورش استعدادها باید در مدارس انجام شود، زیرا موفقیت‌ها و سعادتمندی انسان‌ها منوط به اطلاعات اولیه و پایه‌ای است که در مدارس ضمن کارکردن با دانش‌آموزان، آموزش و کار با ابزارها به دست می‌آید. مدرسه نافع، علاوه بر آن که به نیازهای فرد از جمله تربیت‌بدنی، تقویت قوای جسمی، سالم‌سازی فرد، فراهم کردن زمینه‌های سلامت روانی و نقش‌پذیری تاکید دارد، مجهز به همه‌گونه ابزارها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و فضاهای کار باشد و به طور سخاوتمندانه در اختیار دانش‌آموز قرار دهد که بتوان با کار با آن‌ها استعداد او را شناسایی کرد.

او افزود: کاری که در مدارس انجام می‌شود باید با نهایت درایت، برنامه‌ریزی و حساب شده صورت بگیرد و هر گونه خطا و اشتباهی در آن موجب اتلاف استعدادها و امور جامعه می‌شود؛ بنابراین در مدرسه افراد خودشناس، خداشناس و دیگرشناس می‌شوند.

استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ادامه داد: مدرسه، دانش‌آموز را نقش‌پذیر تربیت می‌کند و آموزش‌وپرورش نافع باید بتواند این شخصیت را بسازد تا یادگیری امکان‌پذیر شود. مدرسه سعی می‌کند برای هر فردی یک پرونده شخصیتی، شناختی و هویتی ایجاد کند که در عمل برای مراحل بالاترِ صعود در جامعه آماده شود.

میرکمالی گفت: سازمان آموزش‌وپرورش نافع باید از معلمان نافع برخوردار باشد. معلمان نافع کاملاً با تعلیم آشنا هستند و همچنین متخصص هستند و می‌توانند در رشته مورد تدریس خود کاملاً مسلط باشند. اگر معلم نافع وجود داشته باشد، مدرسه نافع هم به‌تبع آن ایجاد می‌شود.

استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی بیان داشت: سازمان آموزش‌وپرورش نافع باید از مدیریت نافع برخوردار باشد‌، مدیریت نافع باید آموزش‌های لازم را در مدیریت داشته باشد و به‌مراتب از مدیران شایسته و توانمند برخوردار باشد.

به‌عنوان نتیجه‌گیری، دکتر میرکمالی اعلام می‌کند که: آموزش‌وپرورش نافع نظامی پیچیده و درهم‌تنیده از عوامل داخلی و خارجی است که با همکاری و تعامل با یکدیگر به تعلیم‌وتربیت انسان‌ها می‌پردازد که بروندادها و پیامدهای آن منجر به شکوفایی استعدادها، شخصیت‌های ممتاز و متعادل، نقش‌پذیری متعهد و مسئولیت‌پذیر، حرفه‌ای و متخصص، مدیریت کارآمد و اثربخش، توسعه پایدار و احساس رضایت، سعادت و خوشبختی در افراد و جامعه می‌شود.

پانزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آموزش و پژوهش نافع» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر سید محمد میرکمالی، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر سید ضیا هاشمی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست پانزدهم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.