رئیس دانشگاه تهران با خانواده شهید هوشنگ ترکاشوند دانش‌آموختهٔ دانشگاه تهران دیدار کرد

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۸ کد : ۲۵۸۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۷
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور در منزل شهید هوشنگ ترکاشوند، با خانواده شهید دیدار کرد.

شهید هوشنگ ترکاشوند که ۸ اسفند ماه ۱۳۶۲ در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید، تا پایان دوره کارشناسی در رشته زبان و ادبیات عرب در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تحصیل کرد.

شهید ترکاشوند در اول اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ با یکی از دانشجویان هم‌دانشکده‌ای خود ازدواج می‌کند و توفیق جاری شدن خطبه عقد در حضور حضرت امام خمینی (ره) را پیدا می‌کنند.

خانم نباتی، همسر شهید ترکاشوند و دکتر زهرا ترکاشوند دانش‌آموختهٔ مقاطع دکتری (۱۳۹۱)، کارشناسی ارشد و کارشناسی (۱۳۷۱) دانشگاه تهران خواهر این شهید دانشگاه تهران که همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، میزبان رئیس دانشگاه تهران بودند، خاطره‌هایی از فضای حاکم بر فعالیت‌های دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین روایت خاطراتی از شهید پرداختند.

همسر شهید ترکاشوند که دانشجوی ورودی سال ۱۳۵۵ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بوده است، می‌گوید: از سال ۱۳۵۶ اعتصاب‌های دانشجویی خیلی جدی شد. فعالیت‌های دانشجویی زیرزمینی بود و گروه‌های دانشجویی با محدودیت‌های زیادی مواجه بودند.

دکتر زهرا ترکاشوند عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز که خواهر شهید هوشنگ ترکاشوند است، در این دیدار، با یاد مادر شهید که ۲ آذر ماه امسال به رحمت خدا رفتند، عنوان کرد: «برادرم آن قدر خود را متعلق به دانشگاه تهران می‌دانست که پدر و مادرم پس از شهادت، هر جا به دانشجو و دانشگاه برخورد می‌کردند، می‌گفتند بوی هوشنگ را می‌دهد. شهید ترکاشوند در دورانی که جبهه هم بودند مرتب در نامه‌هایشان از دانشگاه می‌پرسیدند.»

در ادامه دیدار، عکس‌های شهید در دوران دانشگاه و در زمان حضور در جبهه، آرشیو اسناد و نامه‌های شهید به خانواده، مدارک تحصیلی و همچنین مکاتباتی که حاکی از برخورد عوامل رژیم شاهنشاهی با وی در دوران دانشجویی بود، توسط رئیس دانشگاه و همراهانش تورق شد.

دکتر سید محمد مقیمی پس از دیدن این اسناد و آثار برجای مانده از شهید ترکاشوند، به یادآوری برنامه دانشگاه درباره راه‌اندازی موزه‌ای برای شهدای دانشگاه پرداخت و تاکید کرد که دست‌نوشته‌های شهید در این موزه به نمایش گذاشته شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: البته یادداشت‌های شهید ترکاشوند هم مفصل است و می‌تواند در قالب کتاب هم عرضه شود.

دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه، در پایان این دیدار با اهدای نشان دانشگاه و لوح تقدیر به همسر شهید ترکاشوند، یاد و خاطره شهدا و ایثارگری‌های خانواده ایشان را گرامی داشت.

دکتر هادی بهرامی احسان دانش‌آموختهٔ مقطع کارشناسی (۱۳۶۸) دانشگاه تهران و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر مهدی شهبازی دانش‌آموختهٔ مقاطع دکتری (۱۳۸۷)، کارشناسی ارشد (۱۳۸۲) و کارشناسی (۱۳۸۰) از دانشگاه تهران و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و دکتر اللهیاری دانش‌آموختهٔ دکتری (۱۳۸۴) و کارشناسی ارشد (۱۳۷۸) دانشگاه تهران و مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه را در این دیدار همراهی می‌کردند.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دانش‌آموختگان دانشگاه تهران دفاع مقدس


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.