دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۴۹

دکتر کیوان کاکابرایی: خانواده‌ها مهارت درک انگیزه را فراگیرند

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۱ کد : ۲۶۱۴۷ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۲۳
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: چهار مهارت را اگر والدین و کودکان یاد بگیرند در مواجه فردی اجتماعی واکنش بهتری دارند.
دکتر کیوان کاکابرایی: خانواده‌ها مهارت درک انگیزه را فراگیرند

دکتر کیوان کاکابرایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر روان‌شناسی بالینی و رئیس انجمن کودکان استثنایی (استان کرمانشاه) و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در نوزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «فرزندپروری و خانواده در حال گذار» گفت: ‌‌‌‌‌امروزه کودک و خانواده با چالش‌های جدی روبرو هستند. تنظیم هیجان در خانواده کار بسیار دشواری است. این عوامل وابسته به بُعدهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است.

او افزود: آمارها نشان‌دهنده این است که کودکان تحریک‌پذیرترند، دمدمی‌مزاج و غمگین‌تر از جمله مواردی است که نگرانی‌هایی را در والدین ایجاد کرده است؛ به‌عنوان‌مثال: بحث‌های مختلفی مانند امور جنسی، کارکرد فضای مجازی، بی‌اشتهایی تحصیلی و مشکلات رفتاری برای کودکان امروزی ایجاد شده است.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه در حال گذر است و این مشکلات و معضلات فعلی والدین و فرزندان در آینده بیشتر، سخت‌تر و دشوار‌تر می‌شود.

او بیان داشت: در کشورهای توسعه‌یافته از سن چهارسالگی مهارت‌های حل مسئله‌ای تدریس می‌شود، این یک نوع مهارت رفتاری و شناختی است تا کودک در مواجه با مشکل و معضل، نحوه برخورد با مشکلات و مشکل با یک نگرش مثبت این مسیر را طی کنند.

کاکابرایی افزود: چهار مهارت را اگر والدین و کودکان یاد بگیرند در مواجه فردی اجتماعی واکنش بهتری دارند که عبارت است از؛ ۱- درک انگیزه‌ها، ۲- درک احساس متقابل ،۳- راهکار جایگزین و ۴- برنامه‌ریزی.

او خاطرنشان کرد: برای والدگری و فرزند‌پروری باید در راستای نظارت و انضباط آموزش دید. یکی از مباحث چالش‌برانگیز در خانواده و کودک بحث احساس متقابل است.

نوزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «فرزندپروری و خانواده در حال گذار» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر علی‌اکبر ارجمندنیا، دانشیار و مدیر گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، دکتر جلیل فتح‌آبادی، دانشیار و مدیر گروه روان‌شناسی کاربردی دانشگاه شهید بهشتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر کیوان کاکابرایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر روان‌شناسی بالینی و رئیس انجمن کودکان استثنایی (استان کرمانشاه) و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران چهارشنبه ۴ اسفند ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست نوزدهم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.