دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۱

دکتر فاطمه نصرتی: کرونا بزرگترین تهدید بشر در دنیا/ تشدید مشکلات روان‌شناختی در بین کودکان

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۹ کد : ۲۰۸۴۱ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۷۱۵
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: استادیار و دانش‌آموخته دانشگاه تهران: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰ بیماری کرونا را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بشر برای سلامت جسمی و روانی بیان کرده، زیرا شیوع این بیماری باعث تغییر در سبک زندگی انسان شده است.
دکتر فاطمه نصرتی: کرونا بزرگترین تهدید بشر در دنیا/ تشدید مشکلات روان‌شناختی در بین کودکان

دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در نخستین وبینار از سلسله نشست‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «ابعاد روان‌شناختی بیماری کووید ۱۹» به ابعاد روان‌شناختی بیماری کووید ۱۹ و آسیب‌های این بیماری اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا از جمله ویروس‌هایی است که باعث عفونت‌های تنفسی می‌شود و از بیماری خفیف مثل سرماخوردگی آغاز و به‌مرور تشدید می‌گردد.

او افزود: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰ این بیماری را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بشر برای سلامت جسمی و روانی بیان کرده، زیرا شیوع این بیماری باعث تغییر در سبک زندگی انسان شده است.

رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان با بیان اینکه این بیماری موجب اختلالات زیادی نه‌تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان شده و پیامدهای منفی به دنبال داشته است، تصریح کرد: نخستین پیامد منفی که ویروس کرونا به همراه داشته، افزایش اضطراب و ترس است؛ شنیدن اخبار در رسانه‌های متفاوت، اخبار مردمی، ترس از انتقال سریع بیماری و ترس ازدست‌دادن والدین و عزیزان از جمله عواملی است که موجب افزایش ترس و اضطراب در خانواده‌ها شده است.

نصرتی بیان داشت: دومین پیامد منفی افزایش مشکلات رفتاری و عاطفی است؛ تعطیلی مدارس، نداشتن فعالیت‌های ورزشی و تعاملات اجتماعی باعث افزایش مشکلات رفتاری و عاطفی شده است.

او ادامه داد: در کنار این مشکلات منجر شده که سومین پیامد یعنی کاهش رفتارهای خودمدیریتی و خودتنظیمی اتفاق بیفتد؛ در این پیامد مشکلاتی از جمله استفاده مداوم از اینترنت مخصوصاً برای آموزش تحصیلی، تغییر در ساعت خواب و تماشای بیش از اندازه تلویزیون مشاهده می‌شود. رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان گفت: در کنار این مسائل به خانواده‌های دارای کودکِ با نیازهای ویژه اشاره می‌شود، برخی از این کودکان که در دسته کودکان با نیاز ویژه (special needs) هستند، به علت اینکه دچار بیماری‌های زمینه‌ای می‌باشند، بیش از بقیه افراد در معرض خطر قرار دارند و آموزش مجازی برای آنها کافی نیست و باید در کنار آن، خدمات توان‌بخشی و پکیج‌های آموزشی داشته باشند.

نصرتی افزود: در کنار مشکلات آموزشی، مشکلات روان‌شناختی به‌عنوان چهارمین پیامد در این افراد افزایش پیدا کرده است، به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزی که دچار کمبود توجه است، قطعاً به دلیل عدم دریافت درمان‌های مناسب و مداخله‌های به هنگام دچار مشکلات روانی بیشتری در این دورۀ بیماری کووید ۱۹ شده است.
او تصریح کرد: پیامد بعدی مربوط به افزایش افسردگی است که ماندن در خانه، احساس تنهایی و عدم تعامل اجتماعی این پیامد را در افراد بزرگسال به‌خصوص کودکان تشدید می‌کند؛ ازدست‌دادن یکی از اعضای خانواده و نداشتن سوگ و ماتم هم می‌تواند منجر به آسیب پس از ضربه یا PTSD شود.

رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان بیان کرد: پیامد آخر هم افزایش تعارضات خانوادگی و بدرفتاری است؛ قرنطینه باعث شده تا به دلیل تعطیلی بسیاری از مشاغل، مشکلات اقتصادی، تعارضات خانوادگی و بدرفتاری با کودکان و روابط زناشویی افزایش یابد.

نصرتی گفت: اگرچه از لحاظ جسمانی بیماری کووید ۱۹ در کودکان به علت مقاوم‌تر بودن، آسیب جدی نمی‌رساند، اما از لحاظ روان‌شناختی و اجتماعی این گروه از افراد جامعه بسیار آسیب‌پذیر‌تر هستند، پس به‌عنوان یک راهکار، قرنطینه یک فرصت بی‌نظیر در خانواده‌هاست تا در کنار هم بودن را بیشتر تجربه کنند و به امور تربیتی فرزندانشان بیشتر بپردازند.

او ادامه داد: برای کاهش استرس در خانواده‌ها به‌خصوص در کودکان، توصیه می‌شود تا بیش از حد به اخبار منفی، نگرانی‌های عمومی، افکار استرس‌زا و اضطراب کمتر توجه کنند و داشتن نگرش مثبت در زندگی، امیدآفرینی، توکل بیشتر به خداوند و داشتن برنامه‌ریزی در زندگی موجب کاهش نگرانی و مصونیت بیشتر از ابتلاء به این بیماری می‌شود و تمام این نکات باید در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: دانشگاه تهران با بیش از ۲۶۰ هزار دانش آموخته ظرفیت عظیمی به لحاظ علمی، تحقیقاتی، تجارب مدیریتی و است و دفتر ارتباط با دانش آموختگان اداره کل روابط عمومی قصد دارد از طریق برگزاری سلسله نشست‌هایی، از این ظرفیت همسو با مسئولیت اجتماعی دانشگاه و برای کمک به حل مسائل روز جامعه استفاده کند.

نخستین وبینار از سلسله نشست‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با حضور دکتر غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دکتر رضا پورحسین، دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دکتر رضا رستمی، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و با موضوع «ابعاد روان‌شناختی بیماری کووید ۱۹» به همت «دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان» اداره کل روابط‌عمومی دانشگاه تهران، روز چهارشنبه برابر با هفدهم شهریورماه ۱۴۰۰، برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست اول


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.