دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۲

دکتر غلامعلی افروز: آرامش روانی و نشاط معنوی لازمه مصونیت زیستی و روانی انسان‌هاست/ ضرورت پیاده‌سازی سبک زندگی آرام در بین خانواد‌ه‌ها

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۰ کد : ۲۰۸۴۲ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۷۵۹
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: استاد ممتاز و دانش‌آموخته دانشگاه تهران بیان کرد: افرادی که آرامش دارند، مصونیت زیستی بیشتری هم دارند و گروهی از افرادی که اضطراب و نگرانی بیشتری دارند، آسیب‌دیدگی زیستی و روانی آنها بسیار زیاد است.
دکتر غلامعلی افروز: آرامش روانی و نشاط معنوی لازمه مصونیت زیستی و روانی انسان‌هاست/ ضرورت پیاده‌سازی سبک زندگی آرام در بین خانواد‌ه‌ها

دکتر غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی در نخستین وبینار از سلسله نشست‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «ابعاد روان‌شناختی بیماری کووید ۱۹» گفت: ویروس کرونا ظاهراً چند سال دیگر هم وجود دارد و با فراز و نشیب‌های این ویروس، باید ابعاد مختلف آن بررسی شود.

او افزود: به‌عنوان‌مثال عده‌ای هنوز در برابر واکسن مقاومت می‌کنند و شخصیت ضد واکسن به خود گرفته‌اند که در درازمدت هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌زنند.

استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ادامه داد: دانش‌آموزان و یا دانشجویانی داریم که پدر یا مادر خود را ازدست داده‌اند و دچار شوک عاطفی شدید و دل‌مُردگی شده‌اند و ارائه خدمات روان‌شناختی برای بهبود وضعیت این افراد بسیار امر مهمی تلقی می‌شود.

افروز بر ضرورت مصونیت در برابر بیماری کرونا اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از افراد واکسن هم دریافت کرده‌اند اما بازهم درگیر بیماری شده‌اند که در این راستا آرامش روانی و نشاط معنوی لازمه مصونیت زیستی و روانی انسان‌هاست، افرادی که آرامش دارند، مصونیت زیستی بیشتری هم دارند و گروهی از افرادی که اضطراب و نگرانی بیشتری دارند، آسیب‌دیدگی زیستی و روانی آنها بسیار زیاد است.

او تصریح کرد: در این راستا شرایط روان‌شناختی افراد در برابر بسیاری از آسیب‌ها از جمله سکته مغزی، سکته قلبی و ابتلاء به کرونا بسیار حائز اهمیت است به‌گونه‌ای که نشاط معنوی و آرامش روانی یک سرمایه و گنجینه برای انسان در گستره جهان تلقی می‌شود.

استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی بیان داشت: سبک زندگی پرنشاط و دل‌آرام تضمین‌کننده سلامت روانی در دنیاست و همین سبک زندگی بسیار مهم است و باید آن را تغییر دهیم؛ به‌عنوان‌مثال افرادی که زیاد می‌خوابند، افسردگی و دل‌مردگی بیشتری پیدا می‌کنند؛ بنابراین خواب، غذا، تعاملات ارتباطی و آرامش روانی بسیار مهم است.

افروز گفت: افرادی که آرامش دارند، مثبت‌اندیش، امید‌آفرین، اهل بخشش و کار خیر، تلاش‌مدار و متوکل‌اند، خیلی کمتر در برابر این آسیب‌ها قرار می‌گیرند و توجه به سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است و رسالت داریم تا سبک زندگی خود و تمام دوستان و اطرافیان خود را به سبک زندگی خوب دعوت کنیم.

او عنوان داشت: طبق پژوهشی که در ۱۰ کشور دارای کمترین و بیشترین میزان درگیری و مرگ‌ومیر با کرونا داشته‌ام، به‌عنوان‌مثال مردمی که در تایلند، ویتنام، یمن و کشورهایی که استانداردهای پزشکی کمتری نسبت به ایران دارند، از نظر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به علت سبک زندگی متفاوت و آرامش روانی، خیلی آمار پایین‌تری دارند.
استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی افزود: طبق گزارشی که در یک مقاله خوانده‌ام، خانم‌ها کمترین آسیب را در برابر بیماری کرونا دارند، به علت اینکه بیشتر در آشپزخانه هستند و در معرض بخار آب قرار می‌گیرند و مصونیت آنها در برابر ابتلاء به ویروس کرونا بیشتر می‌شود.

افروز خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌هایی که داشته‌ام، تغذیه یک امر بسیار مهم است؛ مصرف سیر، پیاز، گوجه، سبزیجات به‌صورت بخارپز و آب پز مصونیت‌ها را بالا می‌برد.

او تاکید کرد: کودکان و فرزندان ما دچار افسردگی شده‌اند، مدرسه‌ها باز است و کلاس اولی‌ها می‌توانند در کلاس درس حاضر شوند، دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان آماده شود و باید کاری انجام دهیم تا آرامش روانی دیگران بیشتر شود و خودمان نیز دل‌آرام باشیم و آرام‌آرام سبک زندگی خود را قوی‌تر کنیم.

افروز در پایان گفت: طبق گزارشی که خوانده‌ام، کرونا احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ جولان خواهد داشت پس برای زندگی با کرونا باید بیشتر به سبک زندگی توجه داشته باشیم و تغذیه مناسب را در برنامه‌های خود قرار دهیم.

نخستین وبینار از سلسله نشست‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با حضور دکتر غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دکتر رضا پورحسین، دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دکتر رضا رستمی، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و با موضوع «ابعاد روان‌شناختی بیماری کووید ۱۹» به همت «دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان» اداره کل روابط‌عمومی دانشگاه تهران، روز چهارشنبه برابر با هفدهم شهریورماه ۱۴۰۰، برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست اول


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.