دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۱۰

دکتر سیدمحمد حسینی: جامعه دانشگاهی برای حل مشکلات کشور به رسالت خود عمل کند/ قدرت ایران در توسعه علم و دانش است/ با تکیه بر دانشگاه‌ها، چالش‌های موجود رفع می‌شود

۰۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۹ کد : ۲۱۵۹۸ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۵۱۶
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: معاون پارلمانی ریاست جمهوری گفت: مشکلات فراوان است اما اگر دست به دست بدهیم و جامعه دانشگاهی به رسالت خطیر خود عمل کند، از بسیاری از این مشکلات عبور می‌کنیم.
دکتر سیدمحمد حسینی: جامعه دانشگاهی برای حل مشکلات کشور به رسالت خود عمل کند/ قدرت ایران در توسعه علم و دانش است/ با تکیه بر دانشگاه‌ها، چالش‌های موجود رفع می‌شود

دکتر سیدمحمد حسینی، دانش‌آموخته دانشگاه تهران و معاون پارلمانی ریاست جمهوری، دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی در چهارمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «دانشگاه و جهاد علمی»، ضمن تبریک دفاع مقدس آغاز سال تحصیلی گفت: نسل ما در دوران دفاع مقدس حضور داشته و فداکاری، ایثار، گذشت، روحیه جهاد و شهادت‌طلبی را از نزدیک دیده‌ایم. شاید برخی از این جریانات اگر برای نسل فعلی تعریف شود، برایشان باورکردنی نباشد.

امروز نیاز به این روحیه داریم. اگر در جنگ نظامی با روحیه مقاومت، ایستادگی، پایداری، صبر و استقامت توانستیم از کشور دفاع کنیم، امروز هم برای پیروزی بر دشمن، نیاز به کسب علم و دانش داریم، حتی در حوزه اقتصاد باید کار کنیم و نیاز است نسل جوان با خاطرات دوران دفاع مقدس مأنوس باشند، بشنوند، بخوانند و هنرمندان در این باره، کارهای هنری ارائه و تولید کنند.

اگر در حوزه علم و دانش رشد و پیشرفت داشتیم به‌خاطر همین روحیه است، یعنی امثال شهید تهرانی‌مقدم‌ها، شهریاری‌ها، رضایی‌نژادها و احمدی‌روشن‌ها و اخیراً امثال فخری‌زاده‌ها که با تمام توان تلاش خود را کردند که به دانش دست پیدا کنیم و بی‌نیاز شویم. زیرا در شرایطی هستیم که دشمن حاضر نیست علم و دانش خود را در اختیار ما قرار دهد؛ بنابراین باید تلاش خود را انجام دهیم با زحمت بی‌وقفه بتوانیم به قله‌های دانش برسیم و از مرزهای دانش عبور کنیم.

خوشبختانه در بسیاری از حوزه‌ها، این کار انجام شده، در پژوهش‌های مختلف توانسته‌ایم پیشرفت‌های قابل‌‌توجهی داشته باشیم‌.

با توجه به اینکه در آغاز سال تحصیلی هستیم، خوب است که یکبار دیگر مرور کنیم و بدانیم که ما می‌توانیم. همه دنیا، ایران را با علم و دانش و فرهنگ می‌شناسند.

از یک‌سو سابقه تاریخی داریم و از سوی دیگر استعداد و هوش سرشار در جوانان باعث شده کارهای بزرگی در ۴ دهه بعد از انقلاب علی‌رغم همه موانع موجود، رقم خورده بخورد.

مجدد باید ببینیم این راه ۴۲ ساله چگونه طی شده است و نگاه به افق‌های بلند داشته باشیم. در بیانیه گام دوم نیز هر مقدار که مرور کنیم مؤثر است، در بخش‌های مختلف اعم از دستاوردها، اخلاق و … از موضوع علم و دانش سخن گفته شده است‌.

رهبر معظم انقلاب گفته‌اند: مرجعیت علمی پیدا کنید، کسانی که در پی کسب دانش هستند، زبان فارسی را یاد بگیرند.

اگر عزم و اراده جدی و همت والایی داشته باشیم، کشور می‌تواند پیشرفت‌های فراوانی داشته باشد. به فرموده امام علی (علیه‌السلام):

علم مایه اقتدار، شوکت و عزت است، اگر کسی علم را کسب کرد می‌تواند غالب شود؛ ولی اگر برعکس این رخ دهد و در حوزه علم و دانش ضعیف باشد، دیگران بر آن مغلوب می‌شوند و آن کشور نمی‌تواند در برابر تحریم‌ها و تهدیدها بایستد، زیرا کشوری که وابسته باشد دیگر نمی‌تواند ادعای استقلال و خودکفایی داشته باشد. به همین جهت رهبری اهداف بسیاری را ترسیم می‌کنند تا جامعه علمی کشور دائماً رو به پیشرفت باشد.

اکنون نوبت دانشجویان و جوانان است که کارهای بزرگ‌تری انجام دهند. اینکه در کشور شاهد شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان هستیم، اگر بخواهیم به ثروت دست یابیم و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم، نیازمند دانش هستیم.

در حوزه‌های دیگر هم اقدامات خوبی صورت‌گرفته اما کافی نیست. در برخی از رتبه‌بندی‌ها م ا را به‌عنوان ۱۶ یا ۱۷ معرفی می‌کنند اما این مقدار تلاش که در کشور برای نوشتن رساله، پایان‌نامه، مقاله، تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام می‌شود، مصداق علم نافع هستند؟ باید به مسئله‌محوری توجه بیشتری داشته باشیم.

در دولت سیزدهم انتظار داریم گام‌های بلندی برداشته شود، اگر قبلاً نگرانی وجود داشت و شتاب رشد کاهش داشت، امیدواریم در این مرحله شاهد نتایج بهتری باشیم.

خوشبختانه جامعه علمی و اساتید ما در انتخابات فعال بودند و در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی، از رشد سیاسی برخوردارند و نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت نیستند. زیرا در سال‌های گذشته دیدند، کم‌توجهی که صورت گرفت، کشور در زمینه‌های اقتصادی، معیشتی و … آسیب دید. از همین رو احساس مسئولیت کردند و وارد صحنه شدند.

دولت مردمی به سمت ایرانی قوی حرکت می‌کند

دکتر حسینی در ادامه گفت: اکنون یک دولت مردمی شکل‌گرفته که می‌خواهد به سمت ایران قوی حرکت کند و قدرت ایران هم در علم و دانش است.

به گفته رئیس‌جمهور با تکیه بر دانشگاه‌ها، نخبگان و اساتید بتوانیم چالش‌های موجود را برطرف کنیم و بتوانیم به اهداف خود برسیم که موانع موجود سر راه را باید یکی پس از دیگری برداریم. نباید فکر کرد که به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم مشکل خود حل کنیم اما اگر جدیت داشته باشیم، شرایط نیز مهیا می‌شود.

در سفر اخیر دکتر امیر عبداللهیان به سازمان ملل با ۵۱ وزیر دیدار داشتند و اکنون نگاه آنها به جمهوری اسلامی متفاوت‌تر است و در کشور یک انسجامی صورت‌گرفته که می‌توان بهتر کار کرد، تعامل داشت و فعالیت‌های اقتصادی مشترکی را تعریف کرد.

مشکلات فراوان است اما اگر دست‌به‌دست بدهیم و جامعه دانشگاهی به رسالت خطیر خود عمل کند، از بسیاری از این مشکلات عبور می‌کنیم.

همان‌طور که رهبری هم تاکید کرده‌اند؛ کشور نیازمند یک جهاد علمی است، با وجود دشمنان و مشکلات نمی‌توان با حرکت معمولی و عادی مراحل سختی را پشت سر گذاشت و نیاز به همان روحیه جهادی داریم.

در روایت اسلامی درباره دانش تأکیدات بسیاری شده و جامعه اسلامی به کسب علم و دانش تشویق شده است. انشالله ما هم بتوانیم با سرعت بیشتری به سمت فتح قله‌های علمی حرکت کنیم.

باید روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را در نسل جوان ترویج کنیم. برخی کشورها برای اینکه مردم و جوانان خود را به این موضوع تشویق کنند سراغ قهرمانان ساختگی می‌روند اما در کشور ما قهرمانان واقعی فراوانی وجود دارد که می‌توان از آنها الگو گرفت.

چهارمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «دانشگاه و جهاد علمی» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (مدیر پنل) و سخنرانی دکتر سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی ریاست جمهوری، دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، دکتر هادی بهرامی‌احسان، دبیر دفتر هم‌اندیشی نخبگان و اساتید دانشگاه، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: جهاد علمی دانشگاه جهادی دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست چهارم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.