دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۷

دکتر کرم حبیب‌پور: صنعت سیگار در ایران یک مافیاست/ در راستای دانشگاه بدون دخانیات باید شهر بدون دخانیات رقم بخورد.

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶ کد : ۲۰۹۸۵ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۵۹۷
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: استادیار دانشگاه خوارزمی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران معتقد است صنعتی که خود حامی مصرف‌کننده است چگونه می‌خواهد شهر بدون دخانیات را رقم بزند؟
دکتر کرم حبیب‌پور: صنعت سیگار در ایران یک مافیاست/ در راستای دانشگاه بدون دخانیات باید شهر بدون دخانیات رقم بخورد.

دکتر حبیب‌پور، استاد‌یار دانشگاه خوارزمی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران در دومین وبینار از سلسله نشست‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «دخانیات و سلامت جامعه»، گفت: پروژه دانشگاه بدون دخانیات نباید مقطعی و سطحی باشد. وقتی صحبت از مصرف می‌شود یعنی یک امر اجتماعی و فرهنگی است.

او افزود: صرفاً یک تذکر برای نکشیدن سیگار که پشتوانه قانونی نداشته باشد، کاری از پیش نمی‌برد، البته زیاد هم موافق با مراحل قانونی نیستم و برخی از حوزه‌ها به لحاظ فرهنگی حتی به‌صورت دموکراتیک نیز جواب می‌دهد.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران تاکید کرد: صنعت سیگار در ایران یک مافیاست، صنعتی که خود حامی مصرف کننده است چگونه می‌خواهد شهر بدون دخانیات را رقم بزند؟

حبیب‌پور بیان داشت: مصرف دخانیات چند الگو را در ایران تجربه می‌کند؛ اولین الگو جوان شدن مصرف دخانیات است، دومین الگو، مصرف دخانیات قلیانی شده است، سومین الگو جنسیتی شدن مصرف دخانیات است که الان مصرف سیگار و قلیان دخترانه شده است، چهارمین الگو، مصرف دخانیات در ایران خانوادگی می‌شود، پنجمین الگو، مصرف دخانیات غیر‌طبقاتی می‌شود و همه طبقات مصرف می‌کنند.

مصرف دخانیات در ایران تبدیل به کالا شده است وقتی چیزی که سود دارد و تبدیل به کالا می‌شود، پاکسازی آن از جامعه خیلی سخت می‌شود. در تعبیر دخانیات در ایران، نمی‌توان دانشگاه را از جامعه جدا کرد. دانشگاه از یک فضای فیزیکال بیرون می‌اید که ترقی بالایی است که به سمت نهاد اجتماعی و فرهنگی می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه بالاخص در خوابگاه از جنس رابطه‌های دوستی است. طبق پژوهشی که راجع به خوابگاه دختران کرده‌ام، مصرف سیگار نزدیک به سه درصد است که این آمار حدودی است و در قلیان هم نزدیک به پنج درصد می‌باشد. زیرا به قلیان یک تعریف سرگرم گونه داده‌ایم که تأثیر در گسترش آن داشته است.

حبیب‌پور خاطر نشان کرد: طبق سؤالاتی که از این سه درصد دانشجویان پرسیده‌ام، گفتند که قبلاً و پیش از دانشگاه سیگار می‌کشیده‌اند، در این راستا دو رویکرد وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند که هرفردی به دانشگاه وارد شود دچار آسیب می‌شود و عده‌ای معتقدند که دانشگاه صحنه بروز آسیب‌هاست.

او عنوان کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده گفته می‌شود که مصرف سیگار پسران در دانشگاه، افزایش پیدا می‌کند و در دختران زمینه آن فرق می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که سیگار در مصرف دخانیات دانشجویان بخشی نه همه آن تحلیل‌هاست.

استاد‌یار دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: طبق پژوهش‌هایم، مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکلی در بین دانشجویان دختر خوابگاهی عمدتاً به زمان قبل از ورود به دانشگاه بر می‌گردد اما مصرف دخانیات به بعد از ورود به دانشگاه بر می‌گردد.

حبیب‌پور با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در تحلیلات جامعه‌شناختی یک تحلیل ساختاری است و دیگری هم تحلیلات خرد است. اعتقاد دارم هر دو تحلیل صادق است، مصرف دخانیات یک کنش فردی است ولی دلیل آن ساختاری می‌باشد. مصرف دخانیات با حوزه‌های کلان ارتباط دارد و مصرف‌کنندگان برای کاهش همین فشار‌های ساختاری دست به مصرف می‌زنند و همین ساختارها باعث هم‌نوایی مصرف‌کننده می‌شود.

او تاکید کرد: پیوند سازمانی دانشگاه با بیرون بسیار مهم است، برخورد فرهنگی باید توأم با دموکراتیک باشد، دانشگاه بدون دخانیات یک برنامه، اهداف مشخص، پایش و تقسیم‌بندی می‌خواهد.

حبیب‌پور تصریح کرد: پیوند سازمانی دانشگاه با بیرون بسیار مهم است، برخورد فرهنگی باید توأم با دموکراتیک باشد، دانشگاه بدون دخانیات یک برنامه، اهداف مشخص، پایش و تقسیم بندی می‌خواهد.

او افزود: کنترل دخانیات در دانشگاه یک امر بین‌رشته‌ای است و مختص به یک دانشگاه نیست. دانشگاه بدون دخانیات نباید شعاری و یک نمایش باشد و باید در راستای آن شهر بدون دخانیات هم رقم بخورد.

دومین وبینار از سلسله نشست‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «دخانیات و سلامت جامعه» به همت «دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان» اداره کل روابط‌عمومی دانشگاه تهران و با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (مدیر پنل) و سخنرانی دکتر رضا رستمی، روان‌پزشک، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش آموخته دانشگاه تهران، دکتر حسن محسنی، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانش آموخته دانشگاه تهران و دکتر کرم حبیب‌پور گتابی، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، به صورت مجازی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست دوم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.