دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۳۰

دکتر باقر غباری بناب: مذهب با سلامت روان ارتباط تنگاتنگی دارد/ دینداری و معنویت دروازه‌های بهشت معنوی هستند

۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۱ کد : ۲۳۶۷۷ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۸۳
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: مذهب با سلامت روان ارتباط تنگاتنگی دارد و می‌تواند بسیاری از فشارهای روانی از جمله استرس و اضطراب را کاهش دهد.
دکتر باقر غباری بناب: مذهب با سلامت روان ارتباط تنگاتنگی دارد/ دینداری و معنویت دروازه‌های بهشت معنوی هستند

دکتر باقر غباری بناب، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در یازدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «معنویت و سلامت روان» گفت: دینداری و معنویت شباهت‌های بسیاری باهم دارند و در کانون ارتباط با خداوند یکی هستند. ولی در کل تفاوت‌های آن را افراد مختلف مطرح کردند که یکی از آنها این است که در معنویت به رابطه اصیل فرد با یک موجود متعالی اشاره داریم و دینداری هم رابطه خالص فرد با خداست.
او با بیان اینکه دینداری با معنویت در بیشتر مواقع توأم باهم است و با سلامت روان هم ارتباط دارد، افزود: کاهش اضطراب، افسردگی، مشکلات در روابط بین‌فردی، ناامیدی و درماندگی از اثرات دینداری و معنویت با سلامت روانی است. شکرگزاری، امیدواری و مقابله‌های مثبت معنوی از دیگر اثرات ارتباط دینداری و معنویت با بالندگی و شکوفایی است‌.
دانش‌آموخته دانشگاه تهران ادامه داد: دین و دینداری واقعی در رابطه فرد اثر می‌گذارد و با مردم، طبیعت و خدا رابطه برقرار می‌کند که سلامت جسمانی، معنوی و روانی را به همراه دارد.
غباری تصریح کرد: دینداری و معنویت بیشترین اثری که دارد، در رابطه‌هایی ماست؛ رابطه با مردم، طبیعت، خدا و ارتباط سالم با خود داشت. دینداری و معنویت دروازه‌های بهشت معنوی هستند.
او خاطرنشان کرد: مذهب با سلامت روان ارتباط تنگاتنگی دارد و می‌تواند بسیاری از فشارهای روانی از جمله استرس و اضطراب را کاهش دهد.
استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی گفت: طبق پژوهشی که انجام شده در ۹۰ درصد مواقع وقتی افراد استرس دارند، از مذهب آرامش می‌خواهند، یعنی خداوند. در نتیجه این پژوهش، ارتباطی بین سلامت جسم و روان با معنویت و دینداری دیده می‌شود. مذهب بر رفتارهای سلامت آفرین و سالم اثر می‌گذارد.
غباری افزود: معنویت وقتی دچار مشکلات پاتولوژیک شد، آسیب آن از نظر فردی و اجتماعی و روانی قابل اصلاح نیست و باید در حوزه اقدامات مؤثری انجام داد و پژوهش‌های بسیار دیگری صورت بگیرد.
او تاکید کرد: حالت‌های روانی ما، مشکل و طرح‌واره‌هایی ایجاد می‌کنند که پذیرای معنویت صحیح نمی‌شویم. اگر می‌خواهید معنوی شوید باید از رذائل خود را تهی کنید.

یازدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «معنویت و سلامت روان» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر جعفر بوالهری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، دکتر علی کرمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر باقر غباری‌بناب، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران چهارشنبه ۲۶ آبان ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.
 

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست یازدهم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.