دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۲۷

دکتر فاطمه نصرتی: باورهای مذهبی به فهم معنای حوادث زندگی کمک شایانی می‌کند / مقابله‌های مذهبی می‌توانند موجب کاهش فشارهای روانی، استرس و افزایش آرامش افراد شوند

۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۳۷۲۱ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۴۵
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: حوادثی که در ظاهر استرس‌زا و دردناک هستند، از طریق مذهب شناسایی می‌شود و فهم همین حوادث دردناک می‌تواند موجب بهترشدن روان و روحیه فرد شود.
دکتر فاطمه نصرتی: باورهای مذهبی به فهم معنای حوادث زندگی کمک شایانی می‌کند / مقابله‌های مذهبی می‌توانند موجب کاهش فشارهای روانی، استرس و افزایش آرامش افراد شوند

دکتر فاطمه نصرتی، استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در یازدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «معنویت و سلامت روان» گفت: انسان‌های امروزی در حال دست‌وپنجه نرم کردن با استرس و پیامدهای منفی در زندگی هستند و فشارهای روانی مختلفی را تجربه می‌کنند که کنترل و مدیریت این استرس‌ها کار آسانی نیست.
او افزود: برخی از متخصصان، روش‌های دینی و فرهنگی را بسیار پراهمیت می‌دانند و از این راهبردها برای مقابله با مسائل روانی استفاده می‌کنند. مقابله‌های مذهبی می‌توانند موجب کاهش فشارهای روانی، استرس و افزایش آرامش افراد شود.
رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ادامه داد: بر اساس مطالعۀ مشترک با دکتر غباری، بحث فرایند اثرگذاری ذکرهای مذهبی مورد بررسی قرار گرفت. این ذکرها موجب افزایش آرامش انسان می‌شود. در این مطالعه ۳۶ منبع بررسی و ۱۹ منبع مورد تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد این ذکرها از ابعاد مختلف می‌تواند به انسان در کنترل استرس و پیامدهای ناشی از آن کمک کند.
نصرتی تصریح کرد: نه‌تنها در متون دینی به این مسئله اشاره شده بلکه در تحقیقات پژوهشی در سطح دنیا هم به این موضوع پرداخته شده است. انسان مدرن امروزی از فشارهای گوناگون رنج می‌برد و از هر ۴ نفر یک نفر واجد ملاک‌های تشخیصی اختلال عصبی هستند. ضعف سیستم ایمنی از نتایج فشارهای روانی است که امروزه به همه انسان‌ها وارد می‌شود.
او بیان داشت: مذهب به انسان کمک می‌کند تا معنای حوادث زندگی را بفهمد. حوادثی که در ظاهر استرس‌زا و دردناک هستند، از طریق مذهب شناسایی می‌شود و فهم این حوادث دردناک می‌تواند موجب بهترشدن روان و روحیه فرد شود.

یازدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «معنویت و سلامت روان» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر جعفر بوالهری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، دکتر علی کرمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر باقر غباری‌بناب، استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران چهارشنبه ۲۶ آبان ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.
 

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست یازدهم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.