آئین بزرگداشت استاد کریم ساعی دانش‌آموختهٔ و بنیانگذار علوم جنگل‌بانی ایران در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۰ کد : ۲۴۷۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۰
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: آئین بزرگداشت شصت‌ونهمین سالروز درگذشت استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم جنگلبانی ایران امروز دوشنبه ۶ دی ماه با حضور دکتر علی سلاجقه استاد دانشگاه تهران و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در محل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.

استاد کریم ساعی دانش‌آموختهٔ (۱۳۱۰) از این جهت بنیانگذار علوم جنگل‌بانی ایران نام گرفته است که رشته جنگل در سال ۱۳۲۱ خورشیدی به پیشنهاد او در دانشکده کشاورزی کرج بنیانگذاری شد و نخستین کتاب جنگل‌شناسی در ایران نیز به قلم او نوشته شده است. همچنین استاد ساعی، تدریس جنگل‌شناسی را برای نخستین بار در دانشکده کشاورزی کرج آغاز کرد و خشت اولیه آزمایشگاه جنگل و چوب‌شناسی را بنا نهاد.

این استاد نام‌آور، بنیانگذار جنگل‌بانی نوین ایران و پایه‌گذار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است. زحمات کریم ساعی برای تصویب قانون جنگل‌بانی و جنگلداری در سوابق این استاد می‌درخشد. هر چند که آنچه باعث شده که مردم ایران بیشتر با نام «ساعی» آشنا شوند، ابتکار عمل وی در خلق و طراحی خیابان ولیعصر (عج) و کاشت چنارهای حاشیه این مسیر بوده است.

استاد ساعی که در سال ۱۳۳۱ در سانحه‌ای هوایی درگذشت، به وصیت خودش در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران یعنی همان جا که روزگاری دانشجو و استاد آن بود، آرام گرفته و حالا پس از گذشت ۶۹ سال از آن واقعه، دانشجویان و اساتید دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و دوستداران علم جنگل‌بانی دانشگاه‌های مختلف کشور در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گرد هم آمدند تا یاد استاد را زنده کنند.

بر طبق این گزارش، دکتر علی سلاجقه، استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران که اکنون ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده دارد، از مهمانان ویژه این مراسم بود. معاون رئیس‌جمهور در این مراسم با گرامیداشت یاد استاد کریم ساعی، بنیان‌گذار علم جنگل‌بانی، خبر ابلاغ حقابه‌های زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور در سه بخش کم آبی، میان آبی و پرآبی را اعلام کرد.

دکتر سلاجقه در این آئین گفت: روز درگذشت دکتر ساعی را می‌توان روز عالمان و دانشمندان محیط زیست دانست که دغدغه حفظ محیط زیست کشور را دارند. انسانی که تجلی خداوند را در اکوسیستم می‌بیند، خداوند را با تمام وجود یافته است و نسبت به خداوند خشوع دارد. معمولاً انسان‌هایی که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند انسان‌هایی اندیشه‌ورز هستند که آینده را می‌بینند. دکتر ساعی خوب زندگی کرد و زود از دنیا رفت.

دکتر مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز به عنوان دیگر مهمان این مراسم، صیانت و توسعه جنگل‌ها و مراتع را نیازمند هم‌افزایی انجمن‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی در کشور دانست و تاکید کرد که همه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای صیانت از این منابع خدادادی مسؤولیت دارند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد کریم ساعی بیان داشت: ارتقای اداره جنگل‌ها، تدوین و انتشار کتاب جنگل‌شناسی و چاپ نشریه خبرنامه بنگاه جنگل، گوشه‌ای از خدمات مرحوم استاد ساعی در حوزه منابع طبیعی و کشور است.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دانش‌آموختگان دانشگاه تهران آئین بزرگداشت علوم جنگل‌بانی


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.