دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۴۳

دکتر احمدعلی یزدان‌پناه: نرم‌افزارهای هوشمند؛ روندهای ناگسستنی دستیابی به آرامش فکر و ذهن سرمایه انسانی سازمان

۰۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۲ کد : ۲۵۴۷۸ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۹۹
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران با بیان اینکه نرم‌افزارهای هوشمند؛ روندهای ناگسستنی دستیابی به آرامش فکر و ذهن سرمایه انسانی سازمان هستند، گفت: آرامش، سکون، راحتی، آسودگی و آسایش خیال از نیازهای اساسی انسان قرن حاضر است و همین مسئله آینده بشری را به سوی مناسبی از حضور ابزارهای هوشمند Smart software & Tools هدایت می‌کند.
دکتر احمدعلی یزدان‌پناه: نرم‌افزارهای هوشمند؛ روندهای ناگسستنی دستیابی به آرامش فکر و ذهن سرمایه انسانی سازمان

دکتر احمدعلی یزدان‌پناه، عضو هیئت علمی گروه پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در هفدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آیندهٔ سرمایه‌های انسانی» گفت: تمامی علوم داده(Data Science) به نحوی مسیر را برای تبدیل داده به اطلاعات مناسب برای تصمیم‌گیری فراهم می‌آورند.
دکتر یزدان‌پناه در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نفوذ فناوری در زنجیره ارزش‌ها پرداخت و افزود: اکنون عملیات سازمان‌ها بیش از پیش به فناوری اطلاعات وابسته شده و اطلاعات در همة گوشه¬و¬کنار سازمان نفوذ یافته است، و تأثیر بی‌سابقه‌ای در کارهای شاغلین و سرمایه‌های انسانی خواهد گذاشت.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، سرمایه‌گذاری در بخشIT را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: رابطه مستقیم بین رفاه و سرمایه‌گذاری در IT وجود دارد و براساس تحقیقات دانشگاه هاروارد شغل دانشمند داده (Data Scientist) جذاب‌ترین شغل در قرن ۲۱ دانشی میان‌رشته‌ای پیرامون استخراج دانش و آگاهی از مجموعه‌ای داده و اطلاعات است.
دکتر یزدان‌پناه همچنین به نقش ابزارهای هوشمند ساخت دست بشر در رفاه بیشتر انسان در آینده اشاره کرد و افزود: کلیه مشاغل متکی به دست و بازوی بشری و جانشینی ان با ابزارهای هوشمند ساخت بشر حاکی از استفاده انسان از هوش و ذهن برای آسایش بیشتر در آینده است.
وی با تاکید بر استفاده از اطلاعات و فناوری‌های هوشمند و تأثیر آن در افزایش بهره‌وری سازمانی گفت: سیستم اطلاعات راهبردی به دگرگون‌سازی هدف‌ها، عملیات‌ها، محصول‌ها یا روابط محیطی سازمان دست می‌زند تا در نهایت، به یک مزیت رقابتی دست یابد. این¬گونه سیستم‌ها حتی گاهی اساس کسب‌وکارها را دگرگون می‌کنند. برای مثال، اخیراً بعضی بانک‌ها ضمن انجام کارهای سنتی مانند نگهداری حساب‌های جاری و پس¬انداز، به رشته فعالیت‌های تازه‌ای در زمینه گردآوری و پخش داده‌ها و فراورش اطلاعات برای کارگزاران و مشتریان بورسی خود پرداخته‌اند. سیستم اطلاعات راهبردی افزون بر محصول‌ها، ساختار سازمان را نیز دگرگون نموده و الگوی رفتاری ویژه‌ای را بر آن حاکم کرده است. چنین دگرگونی‌هایی، مدیران، نیروهای انسانی و روابط کاری تازه‌ای را می‌طلبد که به برقراری روابط مطلوب با مشتریان و تأمین¬کنندگان گرایش زیادی دارند.
دکتر یزدان‌پناه در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند در سازمان‌ها را لازمه رسیدن به آرامش در فرایند تصمیم‌گیری برشمرد و گفت: اگر این پارادیم آرامش اتفاق نیفتد، بهتر است که بگوییم انسانیت انسان در سازمان‌های ملی و فراملی متأسفانه محکوم به پذیرش تسلط ماشین بر انسان است نه تسلط انسان برماشین.
وی بزرگ‌ترین چالش استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند را مقاومت انسان در برابر تغییر عنوان کرد و افزود: رسیدن به این هدف کار آسانی نیست، زیرا دگرگونی‌های سازمانی، ایستادگی و مخالفت بسیاری از مدیران میانی و حتی ارشد را سبب می‌شوند. در واقع، بزرگ‌ترین سد در برابر گذر راهبردی، همانا ایستادگی در برابر تغییرات سازمانی و تغییرات در روش انجام کارها که از سوی بیشتر کارکنان به عمل می‌آید، است.
دکتر یزدان‌پناه در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه آینده و مدیریت در آینده از آن فناورهای هوشمند خواهد بود گفت: همه این تغییرات همراستایی بهبود کیفیت زندگی و کار برای بشر آینده خواهد بود.

هفدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آیندۀ سرمایه‌های انسانی» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر فرشته امین، عضو هیئت علمی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، دکتر احمدعلی یزدان‌پناه، عضو هیئت علمی گروه پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و فاطمه سادات میر، دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران چهارشنبه ۶ بهمن ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست هفدهم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.