دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۵۰

دکتر حمید پورشریفی: کرونا باعث ایجاد فقدان‌های زیاد و سوگ‌هایی در زندگی افراد مختلف شده است.

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۳ کد : ۲۶۴۵۴ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۰۵
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران به ارتباط معنایی دو واژه «سوگ» و «فقدان» اشاره کرد.
دکتر حمید پورشریفی: کرونا باعث ایجاد فقدان‌های زیاد و سوگ‌هایی در زندگی افراد مختلف شده است.

دکتر حمید پورشریفی، دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در بیستمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «فرآیند سوگ در دوران کرونا» گفت: سوگ همیشه به دنبال فقدان می‌آید. فقدان، فقط از دست دادن عزیزان نیست بلکه گاهی به تغییر محل زندگی و یا شغل مربوط می‌شود؛ البته بارزترین فقدان، از دست دادن شخصی است که خیلی آنها را دوست داریم. از این رو، کرونا باعث ایجاد فقدان‌های زیاد و سوگ‌هایی در زندگی افراد مختلف شده است.
وی در تشریح فرایند سوگواری اظهار کرد: برای اینکه سوگ‌ها را بپذیرم و به زندگی عادی برگردیم باید چهار تکلیف شامل «پذیرش فقدان و واقعیت»، «روبرویی با درد سوگ»، «سازگاری با دنیای بدون متوفی» و «یافتن ارتباطی پایدار با متوفی همراه با شروع زندگی جدید مبتنی بر اینکه فرد دیگر برنخواهد گشت» را به‌صورت منظم انجام دهیم.
دکتر پورشریفی به ویژگی‌های خاص سوگ در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا باعث شد مراسم خاکسپاری با حضور تعداد خیلی محدودی برگزار شود. در دوران کرونا به دلیل این محدودیت‌ها، تمامی اقوام نمی‌توانند در سوگ یک فرد در کنار یکدیگر به سوگواران کمک و یاری برسانند و آن فرد را دلداری دهند.
دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی با بیان اینکه سوگواری به صورت سریع نمی‌گذرد و نیاز به زمان و شرایط خاصی است، تصریح کرد: گاهی موانع محیطی باعث سخت شدن این موضوع می‌شود. اگر سوگ خود یا اطرافیان‌مان طولانی شود باید نسبت به دریافت کمک‌های حرفه‌ای‌تر اقدام کنیم.

بیستمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «فرآیند سوگ در دوران کرونا» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر حمید پورشریفی، دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، دکتر منیژه فیروزی، استادیار گروه روان‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و آقای سید سینا امامی، دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی سلامت و عضو اصلی هیئت مدیره انجمن بین رشته‌ای ترویج علم و فناوری و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست بیستم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.