دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۵۱

دکتر منیژه فیروزی: سوگ کرونا مقدمه‌ای برای به وجود آمدن مشکلات بیماری SGD یا اندوه طولانی‌مدت می‌شود

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۷ کد : ۲۶۴۵۶ اخبار سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۲۰۲
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: در اوایل شیوع کرونا حتی مراسم تدفین متوفیان کرونا به‌صورت مراسم خصوصی توسط افراد خانواده متوفی برگزار می‌شد.
دکتر منیژه فیروزی: سوگ کرونا مقدمه‌ای برای به وجود آمدن مشکلات بیماری SGD یا اندوه طولانی‌مدت می‌شود

دکتر منیژه فیروزی، استادیار گروه روان‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ودانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در بیستمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «فرآیند سوگ در دوران کرونا » گفت: این مقدمه‌ای برای به وجود آمدن مشکلات بیماری SGD یا اندوه طولانی‌مدت می‌شود. تفاوت این سوگ با سوگ واقعی این است که در سوگ واقعی بعد از طی مدت زمانی و پذیرش شرایط توسط فرد، سوگ به‌صورت خود به خود از بین می‌رود و فرد به زندگی طبیعی برمی‌گردد.
وی افزود: فردی که دچار سوگواری طولانی‌مدت (CGK) می‌شود، به‌تنهایی و به‌راحتی نمی‌تواند وارد اجتماع شود و نیاز به کمک‌های حرفه‌ای و یک مشاور دارد. سوگ مختص یک یا دو نفر نزدیک به فرد متوفی نیست بلکه طیفی از افراد با فوت یک فرد دچار فرایند سوگواری می‌شوند. پزشکان و پرستارانی که همکاران و هم‌وطنان خود را از دست داده یا فردی که همسایه و دوست و آشنای خود را از دست داده است نیز دچار سوگ می‌شود. البته پزشکان و پرستاران چون دائم درگیر این فرآیند هستند به کنترل عواطف و احساسات هیجانی خود پرداخته و حرفه‌ای‌تر برخورد می‌کنند.
استادیار گروه روان‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، جای انجمن‌هایی برای همراهی و شریک شدن در سوگ افراد را خالی دانست و درباره راه‌های کمک به بازماندگان متوفیان کرونایی، گفت: اول اینکه شنونده خوبی باشیم و بادقت و آرامش به حرف‌های افرادی که عزیزشان دچار سوگ شده‌اند، توجه کنیم. یکی از دلایلی که فرد نمی‌تواند سریع‌تر سوگ را رها کند و به زندگی عادی برگردد، خودداری از گفت‌وگو با دوستان و روان‌شناسان است.
دکتر منیژه فیروزی در ادامه درباره تأثیر دارودرمانی برای کمک به دوران سوگ، خاطرنشان کرد: داروها به افسردگی و اضطراب افراد کمک می‌کنند، اما پژوهش‌ها ثابت نکرده‌اند که استفاده طولانی‌مدت از داروهای ضدافسردگی می‌تواند فرایند را بهتر کند.
به گفته این دانش‌آموخته دانشگاه تهران، مشاوره و صحبت کمک‌های شایانی برای طی شدن دوران سوگ می‌کند. یکی دیگر از روش‌ها درست‌کردن دفترچه خاطرات و ثبت خاطرات مرتبط با فرد متوفی در آن است که نوشتن خاطرات خوب باعث می‌شود فرد سوگوار بتواند احساسات خود را کنترل کند.

بیستمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «فرآیند سوگ در دوران کرونا» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر حمید پورشریفی، دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، دکتر منیژه فیروزی، استادیار گروه روان‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و آقای سید سینا امامی، دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی سلامت و عضو اصلی هیئت مدیره انجمن بین رشته‌ای ترویج علم و فناوری و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران، چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست بیستم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.