دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۱۲

دکتر ابراهیم فیاض: پژوهشگری سبب نابودی آموزش در دانشگاه شده است/ دانشگاه تهران هویت جدید خود را بازیابد/ فروپاشی دینی در جوامع آغاز شده است

۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۱۶۵۴ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۴۸۶
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانشیار دانشکده علوم اجتماعی گفت: دانشگاه تهران نتوانسته هویت جدید خود را در رسانه‌های جدید دیجیتال در بعد آموزش و سپس پژوهش پیدا کند و به‌گونه‌ای بی‌هویت شده است.
دکتر ابراهیم فیاض: پژوهشگری سبب نابودی آموزش در دانشگاه شده است/ دانشگاه تهران هویت جدید خود را بازیابد/ فروپاشی دینی در جوامع آغاز شده است

دکتر ابراهیم فیاض، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران در پنجمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «رسانه‌های دیجیتال و آینده دانش و دین»، گفت: دانشگاه تهران با روحی که درگذشته داشت، از بین رفته و خروجی دانشگاه تبدیل به مقاله شد و دانشگاه را دچار بحران کرد.

او با بیان اینکه وضعیت خوبی در دانشگاه نیست، افزود: باید برنامه‌ریزی شود که بازهم مجدد به آموزش برگردیم و پژوهش در درجه دوم قرار بگیرد. در دانشگاه اصل کار آموزش است و با همین پژوهشگری خود، دانشگاه و آموزش را نابود کرده‌ایم.

فیاض با اشاره به اینکه کلاس‌های درس دچار بحران شده است، تصریح کرد: این بحران زمانی آشکارتر خواهد شد که رسانه‌های با تکنولوژی دیجیتال بر روی کار بیایند و اگر سخت‌افزار و نرم‌افزار آن به وجود بیاید، چارچوب‌های دانش و دین گسترده خواهد بود و با شوک‌های متراکم روبرو خواهیم شد.

او ادامه داد: یکی از شوک‌هایی که وارد شده، خروج نخبگان از کشور است که ۹ میلیون نفر در حال خروج از ایران هستند.

دانشیار دانشکده علوم اجتماعی تاکید کرد: دانشگاه تهران نتوانسته هویت جدید خود را در رسانه‌های جدید دیجیتال در بُعد آموزش و سپس پژوهش پیدا کند و به گونه‌ای بی هویت شده است، برای جبران این مشکل، باید ترم به ترم درس‌های جدیدی در ارتباطات تعریف شود.

فیاض به تفاوت بین فضای دیجیتال و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اولین اشتباه تاریخی در ایران، فضای مجازی است که یک نوع سوگیری در این کلمه وجود دارد، بُعد ارزشی فضای مجازی با فضای شیطانی به عقیده برخی‌ها برابر است.

او افزود: در کشور از روزی که به فضای دیجیتال، فضای مجازی گفته شد، سوگیری‌ها هم آغاز شد. تا امروز هم تمام سیاست‌گذاری‌ها بر اساس همین فضای مجازی شکل می‌گیرد و این فضا سوءظن، وحشت و ابهام را به همراه دارد.

تکنولوژی، شناخت را تغییر می‌دهد

فیاض در ادامه با بیان اینکه عمیق‌ترین لایه فرهنگ، شناخت است، گفت: تکنولوژی‌ها شناخت را به‌عنوان عنصر معنوی فرهنگ عوض می‌کنند.

او افزود: مهم‌ترین پدیده شناخت، جهان پدیداری است و باید دید که رسانه‌های دیجیتال چگونه جهان پدیداری را عوض می‌کنند، جهان پدیداری از دین به وجود می‌آید و در این راستا رسانه‌های دیجیتال سبب ایجاد انقلاب می‌شوند.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران بیان داشت: امروزه فروپاشی دینی در جوامع در حال آغاز است و علت آن هم مرز نداشتن رسانه‌های دیجیتال است. مرزشکنی که به وجود می‌آید ما را به هیچ‌انگاری و بی‌مرزی نزدیک می‌کند.

فضای دیجیتال دین و علم را به هم نزدیک می‌کند

فیاض در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رسانه‌های دیجیتال پردازش حافظه انسانی و حتی هوش مصنوعی را به دست می‌گیرند، گفت: با این ساختار عدم نیاز به حافظه، موضوعی است که در دانشگاه و در حوزه دانش رخ می‌دهد، تمامی کارها با موبایل اتفاق می‌افتد و براین‌اساس حافظه از دانشگاه‌ها کنار می‌رود زیرا بر عهده رسانه‌های دیجیتال است.

او با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید خود را بر اساس ساختار ایده‌آل تعریف کنند، تصریح کرد: در این فضای دیجیتال، دانشگاه بر روی ایده‌ها تمرکز می‌کند؛ پس باید ایده تولید شود و با رسانه‌های دیجیتال بررسی و اجرایی شود. متأسفانه دانشگاه ما هنوز در سیستم آموزشی دچار دانش و بینش است و دانشجوها و اساتید برای تولید ایده در ایران راهی پیدا نمی‌کنند.

دانشیار دانشکده علوم اجتماعی اظهار داشت: دانش و بینش به مرور در رسانه‌های دیجیتال در حال ایجاد شدن است که در آینده منجر به خلق تکنولوژی‌های نوین می‌شود.

فیاض بیان داشت: فضای دیجیتال به‌شدت همه ابعاد را به هم نزدیک می‌کند و وحدت دانش‌ها به‌خصوص دین و علم تجربی را فراهم می‌کند و با ساختارهای تولیدی خود، گذشته، حال و آینده را به‌شدت نشان می‌دهد.

او افزود: در این راستا تحلیل جهان پدیداری علم بسیار بسط پیدا می‌کند و به علم تجربی عمق می‌دهد که متأسفانه به علت عدم سواد و درک صحیح، بر خلاف این جریان پیش می‌رویم.

پنجمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «رسانه‌های دیجیتال و آینده دانش و دین» به همت «دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان» اداره کل روابط عمومی دانشگاه تهران با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (مدیر پنل) و سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، دکتر عبدالله بیچرانلو حسن، استادیار دانشکده و علوم اجتماعی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران و دکتر احسان شاه‌قاسمی، استادیار دانشکده علوم اجتماعی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، یکشنبه ۱۱ مهر ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: رسانه دیجیتال دانش دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست پنجم


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.