مقالۀ دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران با هدف تجمیع امن دادگان مصرف برق منتشر شد/ اطلاعات حریم خصوصی کاربران حفظ می‌شود

۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰ کد : ۲۱۹۸۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۴
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: تیمی تحقیقاتی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی، به سرپرستی دکتر محمد صیاد حقیقی، دانش‌آموخته، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده، در طرحی پژوهشی، یک روش تجمیع امن دادگان مصرف برق با هدف جلوگیری از نشت اطلاعات حریم خصوصی کاربران ارائه کرده‌اند.

بنا بر گزارش دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، امروزه در شبکه‌های توزیع برق هوشمند، بسیاری امور از جمله کنتورخوانی و ارسال میزان مصرف به مرکز کنترل شبکه که در گذشته به‌صورت دستی و ماهانه انجام می‌شد، به‌طور خودکار صورت می‌گیرد. با ظهور فناوری‌های هوشمند، امکان گزارش گیر‌ی برخط از کنتورها و ارسال منظم و دوره‌ای این گزارش‌ها به مرکز (برای مثال هر ۱۰ دقیقه یک‌بار) فراهم شده است. این ویژگی علاوه بر تسهیل صدور قبض، امکان مدیریت تولید و تقاضای مصرف برق را به‌صورت تقریباً برخط مهیا می‌کند.
اما اگر گزارش مصرف مشترکین به‌صورت لحظه‌ای به مرکز ارسال شود، حریم خصوصی افراد خدشه‌دار می‌شود. به همین دلیل در این پژوهش که در آن از روش رمزنگاری همریختی استفاده شده، داده مصرف مشترکان در میانه راه، توسط واحد‌های ثالثی که در شبکه توزیع برق هوشمند وجود دارند (مثلاً هر محله)، تجمیع می‌شود؛ با این روش شبکه توزیع برق و مرکز همچنان می‌توانند مدیریت تقاضا و مصرف برق را با دقت مناسبی انجام دهند، اما به ریز مصرف تک تک مشترکین دسترسی نداشته باشند.

الگوریتم حاصل از این تحقیق ویژگی‌های منحصر به‌فردی مانند بار محاسباتی کم، مقاومت در برابر خرابی دستگاه‌ها، پشتیبانی از گزارش‌های تفصیلی چندوجهی و کشف عامل خرابکار را نیز توأمان ارائه می‌کند که در نوع خود بی‌سابقه است.
نتایج حاصل از این پژوهش که حاصل همکاری امین محمدعلی و دکتر محمد صیاد حقیقی است در نشریه IEEE Transactions on Smart Grid 2021 به چاپ رسیده است.

برای مشاهده مقاله به لینک https://ieeexplore.ieee.org/document/9313012 مراجعه شود.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲

کلید واژه ها: توزیع برق مصرف برق مقاله دانش‌آموختگان


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.