دانش‌آموخته دانشگاه تهران - ۲۱

دکتر سید مجتبی حسین‌زاده: صندوق نوآوری و شکوفایی صندوقی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۷ کد : ۲۲۸۶۰ سخنرانی‌ها
تعداد بازدید:۶۸۰
دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموخته دانشگاه تهران گفت: یکی از بهترین نهادهای کمک‌کننده به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است، تمامی شرکت‌ها و مؤسساتی که از سوی کارگروه تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأییدیه دریافت کنند، مشمول حمایت‌های این صندوق می‌شوند.
دکتر سید مجتبی حسین‌زاده: صندوق نوآوری و شکوفایی صندوقی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر سید مجتبی حسین‌زاده، استادیار دانشگاه ایرانیان و کارشناس رسمی دادگستری و دانش‌آموختة دانشگاه تهران در هشتمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «تأمین مالی شرکت‌ها در بازار با رویکرد صادرات»، به تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: تأمین مالی به هر فرایندی که باعث ایجاد، جمع‌آوری و افزایش منابع مالی یا سرمایه‌ای برای هر نوع مخارجی است، گفته می‌شود.

او تصریح کرد: تأمین مالی فقط مختص بنگاه‌ها نیست و به خانوار و دولت هم مربوط است. تأمین مالی بنگاه به دو صورت منابع بیرون و درون تقسیم‌بندی می‌شود. منابع درون بنگاه شامل سرمایه‌های شرکت‌هاست. منابع بیرون بنگاه به منابع داخل و خارج از کشور تقسیم می‌شود.

حسین‌زاده به منابع بیرون بنگاه از منابع داخل کشور اشاره کرد و افزود: منابع داخل کشور از محل بازار سرمایه، بیمه و بانک است اما برای انتخاب بهترین روش تأمین مالی در ابتدا باید هزینه تأمین مالی برآورد شود و در گام بعدی وضعیت ریسک کسب‌وکار تعیین‌کننده روش تأمین مالی خواهد بود. حد بهینه از هر روش، دردسترس‌بودن و دوره بازگشت سرمایه از دیگر معیارهای انتخاب روش تأمین مالی است. برای انتخاب تأمین مالی باید آیتم‌های مختلف در نظر گرفته شود تا بهترین تصمیم گرفته شود.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران با اشاره به‌نظام بانکی و سازوکارهای آن، بیان داشت: نهادهای بازار پولی که زیر نظر بانک مرکزی است به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی می‌شود. بخش رسمی شامل مؤسسات مالی و اعتباری هستند و بخش غیررسمی نهادهای مالی خارج از کنترل بانک مرکزی است.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: در بخش رسمی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اقداماتی را انجام می‌دهند و در سه حوزه تسهیلات، اعتبارات و اوراق مشارکت قدم بر می‌دارند. در بانک‌ها تسهیلات به سه بخش قرض‌الحسنه، عقود مبادله و عقود مشارکتی تقسیم‌بندی می‌شود.

او تاکید کرد: در کشور ما ابزارهای تأمین مالی اسلامی تحت عنوان صکوک‌ها به کار گرفته می‌شوند. برخی از این ابزارها سود مشخص ندارند و سود آنها انتظاری است، یعنی در یک بازه زمانی میزان سود آن مشخص می‌شود.

استادیار دانشگاه ایرانیان به تأمین مالی نوآوری و سرمایه‌گذاری جسورانه برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: هدف پروژه‌ها از ابتدا مشخص است و ارزیابی اقتصادی مشخص شده است. پس از تعیین پروژه، شرکت مستقل و فعالیت آن نامحدود می‌شود. پس از آن نوبت به استارت‌آپ و نوپا می‌رسد.

حسین‌زاده گفت: در استارت‌آپ‌ها اصلاً وضعیت مشخص نشده، زیرا هنوز شاکله‌ای از آن موضوع دیده نشده است. هویت استارت‌آپ‌ها نامشخص است و هدف آنها تغییرپذیر می‌باشد. در شرکت‌های نوپا، هویت مشخص اما آسیب‌پذیر است و هدف آن تغییرپذیر می‌باشد.

او افزود: یکی از بهترین نهادهای کمک‌کننده به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری است. تمامی شرکت‌ها و مؤسساتی که از سوی کارگروه تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاییدیه دریافت کنند، مشمول حمایت‌های این صندوق می‌شوند.

کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: در اولین گام، برای تهیه نمونه کالای دانش بنیانی، تسهیلاتی با کارمزد ۴ درصد با بازپرداخت سه‌ساله به متقاضی داده می‌شود. دومین گام پرداخت تسهیلات ۱۱ درصد با بازپرداخت ۵ ساله باهدف کمک به را اندازی تولید صنعتی است. این صندوق در مرحله تولید صنعتی نرخ تسهیلات ۱۱ درصد با بازپرداخت هفت‌ساله به متقاضی می‌دهد. نکته اساسی که در پرداخت این تسهیلات وجود دارد، نظارت است.

حسین‌زاده عنوان کرد: فروش اقساطی با نرخ ۹ درصد، سرمایه در گردش از منابع داخلی با نرخ ۱۱ درصد، سرمایه در گردش بانکی با نرخ‌های ۱۲، ۱۵ و ۱۸ درصد، سرمایه در گردش فوری با نرخ‌های ۱۱ و ۱۸ درصد، تسهیلات فضای کاری با نرخ ۱۸ درصد و بازپرداخت ۴ ساله، استقرار موقت با نرخ کارمزد ۴ درصد و تسهیلات توسعه فضاهای نوآوری با نرخ ۴ درصد برخی دیگر از حمایت‌های مالی این صندوق است.

او بیان کرد: این صندوق با صندوقی دیگر تحت عنوان صندوق‌های پژوهش و فناوری در همه استان قرارداد دارد که تا سقف ۵ میلیارد ریال می‌توان از آن‌ها تسهیلات اخذ کرد. این صندوق برای افرادی که به دنبال تولید دانش‌بنیان هستند، اقدامات مؤثری انجام می‌دهد.

هشتمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «تأمین مالی شرکت‌ها در بازار با رویکرد صادرات» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر سید مجتبی حسین‌زاده، استادیار دانشگاه ایرانیان و کارشناس رسمی دادگستری و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر رضا محمدپور، استادیار دانشکده اقتصاد و علوم انسانی دانشگاه آفاق و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران به‌صورت مجازی برگزار شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۱۵

کلید واژه ها: تأمین مالی روش تأمین مالی موضوع تأمین مالی مالی شرکت دانش دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نشست هشتم


( ۳ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.